Onlinespel är spel som sker online, alltså exakt som namnet antyder. Dessa spel är allt som oftast av multiplayer-typen, det vill säga man spelar mot andra personer solo eller i lag. Vilket man föredrar varierar, ibland kan ett spel vara roligare att köra ensam och ibland kan det vara mer skoj att köra tillsammans. Live shopping är shopping där man får hjälp med att marknadsföra sina produkter och få dem sålda medan man chattar med konsumenter. Det blir som ett digitalt skyltfönster.
Vilka är målgruppen?
Då live shopping är relativt nytt på marknaden och då de flesta som spelar spel online är under 30 år så är målgruppen givetvis unga personer i åldrarna 18-30 år. Live shopping är konstant utmanande på ett bra sätt, det vill säga det skapar nya tankesätt och köpmönster hos konsumenterna. Kanske kan du som företagsinnehavare komma på ett event där man kombinerar VR-spel med live shopping. Kanske kan man se produkterna ur alla möjliga vinklar och vrår i VR-glasögonen vilket vore att likställa med fysisk shopping.
Spela själv med konsumenterna
Om du vill bli extra populär hos konsumenterna kan du prova att anordna event där du inte bara håller i trådarna utan även spelar själv, ungefär som en spelande tränare. Konsumenterna får ett personligt band till dig på det sättet och kan alltså undermedvetet bli mer köpsugna. På så sätt bildas också en innegrupp eller in-group som det heter på engelska. Innegruppen består alltså av dig och dina kunder, ni associerar med varandra psykologiskt som spelare. När innegruppen väl bildats blir det lättare för dig att marknadsföra dina produkter eftersom konsumenterna i högre utsträckning kommer att se dig i god dager. Vi får inte förglömma att även du drar nytta av det då du kan slappna av med spelet. Lite som en digital after work!